Spinario or Boy with Thorn

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This free-standing marble sculpture depicts the famous Boy with a Thorn, also known as Spinario or Fedele. Çgiven its size, it can’t be considered to be a figure for public or private worship. It was possibly an object destined for decorative or ornamental use as this motif became popular. Today, however, there are few examples in existence.

The best-known and complete example of this figure is in the Musei Capitolini in Rome. The piece is in bronze and the sense of movement of the head, torso and limbs is of note. If one analizes the position of the marble torso in question and imagines the position of the limbs, it becomes clear without any doubt that the position is the same and therefore the torso was part of a depiction of the same iconic figure. The seated youth is inclined forward and to the right. Some parto f the rock on which the buttocks were resting can be observed. The missing left leg would have crossed over the right thigh so that the youth could remove the thorn from the soleo f his foot with the use of his hands.

The only known bronce example has been documented in Rome from the 12th century. It was given to the city by Sixtus IV in 1471, and was housed in the Lateran Palace.All through the Renaissance it was one of the most admired and most copied ancient statues.

La única estatua conocida en bronce está documentada en Roma desde el siglo XII y fue donada a la ciudad por Sixto IV en 1471, permaneciendo en el palacio de Letrán. A lo largo del Renacimiento fue una de las estatuas antiguas más admiradas y copiadas. En esa época probablemente nació la leyenda del pastorcillo romano Cneo Marcio, encargado de entregar un importante mensaje para el Senado que corrió un largo trayecto ignorando la espina de su pie hasta que no cumplió su misión. En 1798, Napoleón se apoderó de la estatua y la envió a su museo en París (actualmente el museo del Louvre), donde permaneció hasta 1815. En la actualidad se cree que el niño de la espina se creó a partir de dos estatuas que se ensamblaron en el siglo I, un cuerpo helenístico y una cabeza posterior, ya que el pelo en lugar de caer sobre el cuello permanece en la posición que correspondería a una estatua que estuviera de pie. Las demás estatuas en mármol se creen derivadas de esta primera.

En este torso sin extremidades, es posible apreciar su belleza, tanto por la cuidada factura como por el suave modelado de las formas anatómicas en los pliegues y el giro. Existen pocas versiones del mismo tema, que en su mayoría conservan el torso original de época romana, y se le han reconstruidos en los siglos XVIII al XIX, cabeza y extremidades para completarlas, como hacían con las esculturas clásicas en los siglos en que se redescubrió el arte romano y griego. Una estatua de mármol romana que forma parte de la colección Uffizi de Florencia, fue copiada por Brunelleschi para incluir la figura en su célebre Sacrificio de Isaac, para el concurso de la Puerta Norte del Baptistero de Florencia de 1401. Otro ejemplo, algo menos reconstruido que el de los Uffizi, se conserva en el British Museum de Londres. Y un tercer torso, sin reconstrucciones, tal y como se halló en la excavación de una villa de Yakto, Turquía, en el año 1933, actualmente se conserva en el Baltimore Museum of Art de Maryland. Este último caso es de menor tamaño que las otras tres esculturas e incluyendo el torso aquí presentado, que encaja perfectamente en dimensiones con la versión de bronce.

The "Boy With Thorn" or "Spinario", that of a seated boy extracting a thorn from the bottom of his foot, is a celebrated form created in Greece in the 3rd century BCE. From there it came to Rome, where it was widely copied and adapted. Unlike much of Roman and Hellenistic statuary, the story behind the original image is unclear; in the past it was argued that it depicted a faithful messenger, a shepherd boy, who had delivered his message to the Roman Senate first, only then stopping to remove a painful thorn from his foot. Others now argue it depicts the more prosaic theme of a boy removing the thorn after treading grapes. Whatever its original story, the image has for centuries been feted as a beautiful representation of the human body in complex action.

PARALLELS:

- Boy with Thorn. Bronze 1st century BCE. Height 73 cm. Capitolini Museums, Rome, inv. MC1186.
- Boy withTthorn. Roman copy of an Hellenic original from the 1st century BCE. Height 69.9 cm. The British Museum, London, inv. 1880.0807.1.
- Boy with Thorn. Roman copy of an Hellenic original, 1st century BCE. Height 84 cm. Uffizi Gallery, Florence, inv. 1914 no. 177.
- Torso of Boy with Thorn. Roman copy of an Hellenic original, 2nd century AD. Height 42.5 cm. Baltimore Museum of Art, Maryland, inv. 1937.124.

BIBLIOGRAPHY:

- HASKELL, Francis y PENNY, Nicholas. Taste and the Antique. The Lure of Classical Sculpture, 1500 –1 900.Hachette, col. Archaeology Library, 1988 (edición original 1981. París. nº 167, pp. 342 - 344.
- SISMONDO RIDGWA, Brunilde. The Severe Style in Greek Sculpture. Princeton University Press. Princeton. 1970. pp. 132 - 133.

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